ORLICKOÚSTECKO – Návrh vlakového jízdního řádu na období 2015/2016 vyvolal v České Třebové a Ústí nad Orlicí nesouhlasné reakce. Do boje proti zrušení či snížení počtu některých spojů se jednáním s Ministerstvem dopravy zapojil také Pardubický kraj. Ve stanici v České Třebové, kde byl vybudován dopravní terminál za 330 milionů korun, zastavují téměř všechny vlaky vyšší kategorie. Za několik měsíců by však tato skutečnost nemusela být pravdivá.

Návrh nového jízdního řádu totiž počítá s omezením počtu zastavujících souprav. “Z Berlína do Prahy, Brna, Břeclavi a dál na Slovensko nebo Rakousko budou zastavovat jen zpravidla tou větví na Vídeň a tou větví směrem na Bratislavu budou projíždět. Je to s ohledem na taktový jízdní řád a omezený počet tras na vjezdu do uzlu Praha,” uvedl zastupující tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

“Pro nás jako Pardubický kraj je tato varianta nepřijatelná, protože opakovaně se snažíme upozornit, že vedle spádové železniční stanice v Pardubicích je zde ještě druhá významná železniční stanice, která je pro východní část Pardubického kraje, a to Česká Třebová,” okomentoval návrh jízdního řádu hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Po přibližně dvou letech by si tak cestující museli zvyknout na změnu a zjišťovat, zda ten nebo onen vlak zastávkou v České Třebové projíždí či nikoli. “Důvodů, které mluví pro zastavování, je celá řada. Nejen velikost sídla České Třebové a všech okolních měst a obcí, protože ta spádovost je přibližně 100 až 150 tisíc obyvatel,” doplnil hejtman Netolický.

Úpravy jízdního řádu by se měly dotknout také obslužnosti železniční stanice v Ústí nad Orlicí. “To nejproblematičtější je zejména opět odstranění jediných IC spojů, což znamená rychlíků vyšší kategorie, ať už je to ten večerní spoj z Prahy do Ústí, nebo naopak ranní spoj,” shrnul starosta města Ústí nad Orlicí Petr Hájek.

V souvislosti s negativními ohlasy na zamýšlené změny proběhla jednání, jejichž výsledkem má být hledání kompromisu. “My teď poskytujeme informace ohledně průchodnosti a parkování na terminálu Ministerstvu dopravy. Tyto údaje by měly být základem pro plánovanou studii obslužnosti,” nastínil další možný postup starosta města Česká Třebová Jaroslav Zedník.

“Muselo by opravdu jít o závažná čísla, aby se to měnilo. S tím, že tam i v tuto chvíli – tak, jak je navrženo – by pořád byl zachovaný hodinový takt na Olomouc i na Brno,” řekl zastupující tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Jasněji by v celé problematice mělo být na začátku září.