foto: Pardubický kraj, Luboš Kozel

PARDUBICE – Zastavování vlaků vyšší třídy EuroCity (EC) a Expres (Ex) by se po několika letech marného úsilí konečně mohli dočkat také v České Třebové. Hejtman Martin Netolický o to v minulém týdnu požádal ministra dopravy Zbyňka Stanjuru. Českotřebovská železniční stanice je důležitým dopravním uzlem. Jeho součástí je multifunkční dopravní terminál sloužící k přestupu mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy s rozsáhlým podzemním parkovištěm.

„Je mi až trapné řešit takovouto zdánlivě banální záležitost na úrovni hejtman a ministr. Bohužel několikaleté úsilí a jednání nevedla k tomu, aby vlaky vyšší kvality v České Třebové systematicky zastavovaly, proto jsem byl nucen využít příležitosti a seznámit se situací pana ministra,“ řekl hejtman Netolický. Požadavky kraje na ministerstvo jako objednatele nadregionální dopravy jsou zcela na místě. Pardubický kraj zajistil centralizaci autobusových linek veřejné dopravy z celého okolí právě k tomuto terminálu. Ten se stal nadregionálním centrem dopravy pro oblast zahrnující Svitavy, Litomyšl, Lanškroun a Ústí nad Orlicí včetně přilehlých oblastí. Z terminálu je každou hodinu návaznost na dálkové vlaky v relaci Praha – Ostrava. Českými drahami slíbená návaznost na dálkové vlaky relace Praha – Brno každou hodinu zajištěna není a tyto vlaky v České Třebové z rozhodnutí ministerských úředníků zastavují jen každou druhou hodinu. „To neumožňuje vytvořit pravidelný jednohodinový interval veřejné dopravy, pro cestující vytváří zbytečné překážky a odrazuje je od využívání veřejné dopravy. Přitom se jedná o situaci zcela zbytečnou, protože zastavování dálkových vlaků relace Praha – Brno v České Třebové každou hodinu nic nebrání. Jízdní doby jsou naprosto stejné při projíždění Českou Třebovou i při zastavování,“ vysvětlil Netolický.

Vůle samotného dopravce, tedy Českých drah, je podle hejtmana vůči návrhům na zastavování výrazně vstřícnější. Pan ministr si převzal zpracovaný podklad a přislíbil svoji účast na vyřešení problému a to objednávkou zastávek vlaků, kterou jsou součástí závazku veřejné služby. Tedy všech s výjimkou Pendolina. Doufám, že se tuto věc podaří dotáhnout do zdárného konce alespoň pro nový jízdní řád,“ uzavřel hejtman.