foto: archiv autorky

MNICHOV / ÚSTÍ NAD ORLICÍ – Bývalí studenti Střední školy uměleckoprůmyslové Ústí nad Orlicí dělají své domovské „umprumce“ dobré jméno. Po grafikovi Jakubu Bachoríkovi, který před nedávnem získal ocenění Studentská grafika roku spolku Hollar, zazářila také Adéla Wiesenbergová. Návrhářka, jež v Ústí studovala obor Design oděvů a maturovala v roce 2010, dokončuje aktuálně magisterské studium na Západočeské univerzitě v Plzni a zabývá se navrhováním šperků. Její talent a píle neušla pozornosti v sousedním Německu.

Talent 2017 v Mnichově

Bližší seznámení s úspěchem Adély Wiesenbergové bere dech. A to doslova. V soutěži Talente 2017, jejímž pořadatelem je instituce a galerie Klimt 02, se stala absolutní vítězkou v konkurenci nejen německých návrhářů a návrhářek, ale také soutěžích z dalších zemí.

Mezi laureáty prestižního podniku jsou letos designéři z Belgie, Itálie, Jižní Koreje, Japonska či Izraele. Zdůvodnění poroty přiznává práci Adély Wiesenbergové vysokou kvalitu. „Tato poetická práce posouvá hranice mezi šperkem, módou a dokumentem a zároveň experimentuje s různými materiály v módě,“ oceňuje dílo absolventky SŠUP Michaela Braesel, ředitelka pořádající společnosti. K letošnímu ročníku soutěže největších světových talentů dodává její kolega Wolfgang Lösche následující: „Výběr 2017 cílí nejen na prezentaci současných trendů, ale také chce poukázat na jednotlivé práce ve vztahu k sobě navzájem a prozkoumat hlouběji společné zájmy tvůrců. Každý rok obdržíme obrovské množství přihlášek z pole šperkařství, proto bylo pro porotu obzvláště obtížné udělat výběr. Letos byla paleta technik obzvláště bohatá: kromě magnetových lamp a novátorských designů umyvadel byly k vidění mimo jiné krystaly rostoucí z textilií, textilie reagující na vlhkost a měnitelný stan. I letos jsou součástí hlavních taháků Talentu kombinace různých nezvyklých nápadů, novátorsky konceptuálních a estetických přístupů. Výstavy představují snahu o inovaci a nezvyklé způsoby a zároveň přání propojit tyto nové přístupy s tradičními řemeslnými postupy.“

„Silný ročník,“ vzpomíná pedagožka

Obor Design oděvů má ve škole, jež si letos připomíná 125 od založení, nejdelší tradici. Ta však sama o sobě neznamená bezstarostnou existenci. V početné konkurenci dalších škol se vyučující potýkají s proměnlivým zájmem i kvalitou žáků a žákyň. „Ročník, v němž působila Adéla, byl ale jednoznačně silný. Její spolužačkou byla třeba Monika Štaudová, která u nás v loňském školním roce vyučovala a nyní navrhuje pro firmu Blažek. Další její bývalá spolužačka nyní navrhuje pro firmu Litex. Kéž bychom měli takových studentek víc!“ neskrývá svoje pocity Jana Salabová, vedoucí oboru Design oděvů SŠUP.

Na svoji někdejší svěřenkyni vzpomíná v dobrém a zmiňuje některé kolekce, jimiž se do dějin umprumky nesmazatelně zapsala. „Její maturitní práce na motivy Kaplického návrhu Národní knihovny byla vynikající, dodnes se jí na prezentacích chlubíme. Taktéž v roce 2010 se konala celostátní akce 14 klenotů v srdci Evropy – šaty pro Českou Miss. Náš kraj reprezentoval model inspirovaný tradicí Velké pardubické, jeho autorkou byla právě Adéla,“ připomněla další úspěšnou kolekci Adély Wiesenbergové pedagožka Jana Salabová.

Inspirace bojovým uměním

Podnětem pro výrazný úspěch Adély Wiesenbergové bylo loňské zadání letní semestrální a klausurní práce na téma Dech. Autorka popsala svoji cestu k originálnímu dílu následujícím způsobem: „Hlavním inspiračním zdrojem je japonská Yakuza. Kolekce náhrdelníků je vytvořena tak, aby vyjadřovala jakousi cestu bojovníka Yakuzy. Náhrdelníky jsou zhotoveny z exotických dřevěných dýh, které jsou překládané přes sebe tak, aby evokovaly karetní hru kabufuda.“

Mgr. Jan Pokorný

[wzslider autoplay=“true“]